Ritkbban eszik - fokozatosan ttr a mestersges (nem anyatej) telekre, megkezddik, illetve megtrtnik a korszak vgre a teljes elvlaszts. tkezse kzelt a ksbbi trendhez, kialakul a napi hromszori ftkezs.
Mr az els fogak megjelense eltt ignyli a rgst, az nyvel rgja meg a darabosabb teleket.
Gyakrabban van bren, nzeldik. Egyre tbbet mozog, trgyakrt kezd nylni, elbb csak megfogja (eleinte nem is ereszti), majd komoly, sszehangolt idegtevkenysg eredmnye rvn megtanulja elengedni, a msik kezbe tvenni stb. Megn a mozgsignye. A sok-sok knyszermozgs sorn (elre-, htrafel kszik, mszik, hasrl htrl fordul, ngykzlb ll, hajtnyozik, prbl fellni, felllni) ltalban a csecsemkor vgre eljut addig, hogy felll, kapaszkodva lpeget. Pr hnapos korban elkezd ggygni, egyves korra egy-egy egyszerbb szt kimondhat mr. (A mama kimondsa azrt mg nem igazn nagy tudomny, hiszen a mama a babk ltal alkotott sz, kpzse az ajakkal trtnik, nyilvn sszefgg a szopssal.)
Megersdik, szorosabb vlik az desanyhoz val rzelmi ktdse. A csecsemkor msodik feltl mr nemcsak a tpllkozsi igny kti az desanykhoz, de egyre inkbb lthat jelei vannak a ragaszkodsnak.
Amikor mr nll helyvltoztatsra kpes a csecsem, igyekszik mindenhova kvetni az desanyjt. Prbl minl tbb vele val trdst, foglalkozst kicsikarni az desanybl. Ebben a krdsben nem tr ellentmondst, s nem ismer hatrt. Mondhatni, hatrtalan a szeretet irnti vgya. Soha nem elg az desanybl. Ezt nha a maga mdjn erszakosan is ki akarja harcolni (pldul amikor kimegy az desanya a szobbl, elkezd srni). Mr idknt rvidebb ideig magban is eljtszik, de ha meghallja az desanyja hangjt, rgtn megprblja maghoz hvni, ha mskppen nem megy, srssal.
Ebben a korban mg rendszerint fl az idegen, ismeretlen arcoktl. Sokszor a nagyszlk, ha nem ltja ket a baba nap mint nap, megsrtdnek, mert az unoka rm s mosolygs helyett srssal reagl a jvetelkre. Ez termszetes jelensg. A csecsemkor vge fel tcsap ez az idegenkeds s flelem a felhtlen, fenntartsok nlkli bizalomba. Akkor az utcn brki mosolyog r vagy szl hozz, nagy bizalommal prbl a csecsem vele kapcsolatot teremteni. Ezt a nyltsgot sajnos (vagy szerencsre?) a szlk a ksbbi hnapokban kinevelik az szinte kisgyermekbl.
Ezek jl lthat nyomon kvethet fejldsi szakaszok, azonban a csecsem egyb fejldsi fokozatokon, talakulson is tmegy. Fokozatosan cskken az anyai (az desanytl rklt) ellenanyag szintje - mely vdi a fertz betegsgektl -, emiatt egyre gyakrabban betegedhet meg, ha krokozval tallkozik, s csak az tvszelt betegsgek rvn alakulnak ki az illet betegsg ellen a sajt ellenanyagai. Hrom hnapos kor krl mlypontra kerl a vrsvrtest szma - a magzati vrsvrtestek fokozatosan elfogynak, s csak fokozatosan ri el a normlis szintet a sajt erejbl. Az emsztrendszere is kezd alkalmass vlni az anyatejen kvli, ms tpanyagok felhasznlsra.
A szlk teendi
A megnvekedett mozgsignye miatt mr nem elg ennek a kielgtsre a kisgy, ezrt 3-4 hnapos korban clszer jrkba (hempergbe) helyezni a csecsemt azokban az idszakokban, amikor mr ltalban bren van, hogy elg helye legyen a mozgshoz. Csak olyankor biztonsgos a jrkbl kitenni a gyerekszoba sznyegre vagy letertett pokrcra, ha mellette vagyunk s jtszunk vele. gy fokozatosan, a szlk kzelsgbl add biztonsgrzettel, hozz tud szokni a nagyobb trhez.
Csak az letkornak megfelel jtkokat rdemes a kezbe adni. Kzismert dolog, hogy sokszor szvesebben jtszik egy gyerek egyszer trgyakkal, mint drga jtkokkal, ezrt teljesen felesleges a kisgyt, jrkjt telepakolni velk. Vigyzni kell arra is, hogy ne legyen krltte sok jtk, mert nem tud vlasztani kzlk, s a mozgst is csak akadlyozzk.
Nemcsak a kornak megfelel jtkszerek fontosak, hanem az annak megfelel foglalkozs, jtk is. Ilyen lehet, hogy tisztba ttelkor, s ms esetekben is, ha bren van a baba, a karjt, lbt, cspjt megtornztatjuk. Ez utbbi kifejezetten elnys a cspficam megelzsben is. rdemes a szemnek is "feladatot adni", sznes trgyakat helyezni a kzelbe, ezek termszetesen lehetnek babk, llatfigurk is.
Nem vletlen a csrg szerepe, hiszen elbb-utbb sajt maga fog rjnni arra, hogy mozgatsra, rintsre hangot ad, ezltal tudatosan is jtszani kezd vele, kezvel megfogja, elengedi, tveszi a msik kezbe s ezek mind-mind igen elnysek a halls, a lts, a mozgs beidegzdsnek a fejldsben, fejlesztsben.
|