gyerekmanok
gyerekmanok
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók száma
Indulás: 2010-10-17
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
A tehetséges gyermek

Csodagyerek és tehetség

"Gyakran a szülői ambíció komoly károkat okoz. A gyermek igényeit semmi bevevő teljesítménynyomás semmilyen gyermeknek, még a csodagyereknek sem tesz jót. A szülőknek esetleg fontosabb a csoda, mint a gyerek, és ezzel legalább annyi kárt okozhatnak, mint azzal, ha nem biztosítanak megfelelő környezetet a kiemelkedő adottságokkal rendelkező gyermek fejlődéséhez."- Gyarmati Éva írásából válogattam.
Vitathatatlanul, a csodagyerekek a tehetség igazán ámulatba ejtő esetei. Olyan tudással rendelkeznek, amelyet az emberek nagyobb része egész életében nem ér el.

A legismertebb csodagyerek Mozart, aki első szimfóniáit nyolcévesen komponálta, és évekkel azelőtt már Európa királyi házaiban zongorázott. Számos maradandó zeneművet alkotott.

Christian Heinrich Heineken kevésbé volt szerencsés. Korabeli beszámolók szerint néhány órával születése után beszélt, 3 éves korában latint, franciát, történelmet és földrajzot tanult, és megjósolta saját 4 éves kori halálát.

Nem kell azonban időben és térben nagyon messzire mennünk csodagyerekekért. A Polgár családban nevelt három lány közül a két idősebbet "normális csodagyereknek" tekintették, míg a legfiatalabb, Judit, rendkívüli teljesítményeiben két évvel előbbre járt, mint bármely sakk csodagyerek.

A csodagyerekek megdöbbentőek ugyan, de nem alkotó tehetségek, néhány kivételes esettől eltekintve, mint például Mozart, aki azzá nőtte ki magát. Korai műveinek tanulmányozása során kiderült azonban, hogy ő is csak később alkotott zseniálisat.

Soha nem tudott gyerek, még csodagyerek sem, alapvetően újat létrehozni az ismeretek magas szintjét igénylő területeken, és a legtöbb alkotó tehetség nem volt csodagyerek. A csodagyerekeknél nem az a csoda, amit tesznek, hanem az, amikor, vagyis messze a szokásos életkor előtt képesek bizonyos teljesítményekre.

A csodagyerekek majdnem kifejlett felnőtt aggyal rendelkeznek. Annyira megdöbbentő a fejlődésük, amint egy nagyteljesítményű generátorhoz hasonlóan töltődnek fel, hogy némelyek feltételezték, a csodagyerekek valamilyen, a reinkarnáció által közvetített már korábban kifejlesztett képességekkel bírnak, vagy egyéb misztikus úton érnek el kiemelkedő teljesítményeket.

A környezet fontossága jelenik meg a csodagyerekekkel kapcsolatban is. Az "egybevágás" fogalma azt az egyszerű felismerést takarja, hogy a parázs akkor tud lángra lobbanni, ha megfelelő helyre esik. Egy számítógép zseni például a 12. században, vagy a zenei tehetség egy családban, ahol tilos zenélni, olyan, mint szikra a sivatagban. Feltételezik, hogy a speciális képességű csodagyerekek legtöbbje meg se tud mutatkozni, mert nem talál gyújtóst. A természet rendszeresen kitermel ilyen "szikrákat", és mindig az aktuális kulturális mező jelenti az evolúciós hatást. A csodagyerekek és különleges tehetségek felbukkanása a környezet fogékonyságán múlik.

Tehetségnevelés
Hogyan segíthetem elő tehetséges gyermekem optimális fejlesztését?
 
Tehetséges a gyermeke? Olyan kimagasló képességekkel rendelkezik az élet valamely területén, hogy kihívások elé állítja Önt is, mint szülőt? Szeretne segíteni tehetséges gyermekének, hogy kiaknázza a benne rejlő lehetőségeket? Ebben szeretne segíteni ez a cikk.
A gyermek tehetségnevelése
 
Mi a tehetség?
A tehetség nem azonos a viszonylag könnyen azonosítható magas intelligenciával. Inkább valamiféle gondolkodási és viselkedési mód, amely alkalmas új utak, új megoldások és új lehetőségek megtalálására.
Tehetség fogalma
A tehetség az értelmi képesség (az intelligencia), a kreativitás (az eredetiség) és a feladat iránti elkötelezettség (szorgalom, kitartás) egybeesése. (Renzulli)
Marland szerint: Azok a gyerekek tehetségesek általánosan vagy specifikusan, akik kiemelkedő képességeik révén magas teljesítmény elérésére képesek a következő területek bármelyikén:
 
1.              általános intellektuális képesség,
2.              specifikus iskolai alkalmasság,
3.              kreatív v. produktív gondolkodás
4.              vezetői képesség,
5.              zene és képzőművészet,
6.              pszichomotoros képesség.
 
Hogyan válik egy gyermek tehetségessé?
Mint szülő könnyen válunk elfogulttá gyermekünk képességeit illetően. De ez valamilyen szinten természetes is. Hiszen a szülő a legjobbat szeretné a saját gyermekének.
Annak érdekében, hogy a tehetséges gyermekből tehetséges, alkotó felnőtt váljék, a szülői elvárásokat érdemes optimális mederben tartanunk. Hiszen az se jó, ha túl kevés, és az sem, ha túl sok a követelmény, elvárás a gyermekkel szemben.
Ilyen esetekben is érdemes fejben tartani, hogy a gyermek tudjon gyermek maradni. Hiszen a gyermekkorából származó élmények erőforrásként szolgálhatnak későbbi élete során.
A szülők feladata, hogy gyermekük számára lehetőségeket mutassanak, felkeltsék az érdeklődésüket, hogy majdan egy adott területen a felnőtté váló ember ki tudjon teljesedni és megvalósítsa önmagát.
A tehetséget, és annak kialakulását számos kutató vizsgálta. Érdemes megtekinteni egyet, hogy képet kapjunk, mennyire sok tényező egymásra hatása szükséges a tehetség kialakulásához.
Tannenbaum tehetségelméletében (1983) azt állítja, hogy a tehetség akkor fejlődik, ha öt meghatározott elem hat egymásra. A tehetséget grafikusan egy képzeletbeli csillag öt ágának metszete jelöli. Az öt elemet következőképpen definiálják (Feldman, 1992):
·                  Általános képességek: ez a G-faktor megfelelője, azé az általános intelligenciáé, amit az IQ-tesztekkel mérnek.
·                  Speciális képességek: olyan speciális tehetség, amivel a személy rendelkezik és amiért környezete nagyrabecsüli, mert az kivételes, speciális.
·                  Nem intellektuális tényezők: ezek azok a személyes képességek, amelyek egy személy karakteréhez, egyéni jellemvonásaihoz kötődnek önkép, motiváció, feladat-orientáció stb.
·                  Környezeti tényezők: pl. a gyerek családja, iskolája, barátai.
·                  Szerencse: erről a faktorról legtöbbször elfeledkezünk, pedig ugyanolyan jelentős, mint a többi.
Sokszor a gyermek nem tud kiteljesedni, nem tud a tehetsége kifejlődni, mert a körülményei, a helyzete, a körülötte lévő problémák nem engedik. Nem minden gyermek tud eljutni elit iskolákba, a gyermeket körülvevő család anyagi helyzete sem engedheti meg, hogy minden fejlesztést megkapjon, amire szüksége lenne.
A helyzet nem egyszerű. Különösen akkor nem, ha a gyermek folyamatosan találkozik olyan nézetekkel, ahol a tudás, a tehetség nem érték, vagy a külsőségek jelentik a „valós” értékeket.
A gyermeknevelés, a tehetségnevelés azonban „hosszútávfutás”, ahol be fog bizonyosodni, hogy a maradandó értékek a fontosak. A szeretet, a törődés és a család, hiszen ebből táplálkozik az ő lelke is.
Milyen a tehetséges gyermekek belső világa?
A tehetséges gyermek jellemzői A tehetséges gyermekek nem egyformák, nagyon változatosak, mégis akadnak közös jellemzőik:
 
·                  ingerekkel szemben nyitottak
·                  bizarr, szokatlan viselkedésük van
·                  szociális viselkedésük, ítéleteik függetlenek
·                  határozott „énképük”, erős identitás érzésük népszerűtlenné teheti őket
Miért fontos ez a szülőknek?
A fenti jellemzők miatt a tehetséges gyermekek sérülékenyebbek, mint társaik. Gondoljunk csak bele! Az ember alapvető tulajdonsága, hogy az átlagtól, megszokottól eltérőt nehezebben fogadja el.
A tehetséges gyermek viszont valamiben biztosan eltér a társaitól. A másság, az erős akarat, új, szokatlan elképzelések könnyen perifériára szoríthatnak egy tehetséges gyermeket.
Ráadásul a szülőnek is komoly kihívás egy olyan gyermek, aki a saját útját járja. Mit tegyen, hogyan segítsen neki?
A korlátozó és támogató hiedelmek szerepe a tehetséges gyermek nevelése során
Amikor a gyermek még kicsi, nagyon kíváncsi, szeretné felfedezni a világot, rengeteg kérdése van. A tehetség csírái már kicsi korban megnyilvánulnak. A szülő észreveszi, hogy a gyermek valamilyen tevékenységben (játék, alkotás, beszéd, mozgás) meghaladja a kortársai szintjét.
A gyermek személyisége ekkor még nagyon képlékeny. A tapasztalatiból, a család által nyújtott odafigyelésből, szeretetből, stb. kialakul, és tovább fejlődik a világképe.
Ez határozza meg alapvető személyiségjegyeit. Félénk lesz, vagy kezdeményező, nyitott vagy zárkózott, optimista vagy pesszimista.
 
A gyermek személyiségjegyei mögött mindig ott vannak az őt segítő, vagy támogató hiedelmek. „Értékes vagyok!”, „A világ érdekes!”, „Bízom magamban!”
Minden egyes hiedelmet több esemény, tapasztalat tart fenn. A hiedelem (pozitív, vagy negatív) olyan, mint egy asztal (Bízom magamban!). Az asztal lábai pedig az ezt alátámasztó egyes események. Például: „Anya megengedte, hogy felmásszak a nagy csúszdára, és le mertem csúszni!” „Egyedül tanultam meg biciklizni!” …
Az önkorlátozó hiedelmek jelentősen hátráltatják a tehetség kifejlődését. Hiszen, ha valaki azt gondolja, hogy: „Értéktelen vagyok!” vagy „A világ veszélyes!” akkor nem mer megnyilvánulni, szorong, gátlásos lesz.
Szerencsére ma már létezik olyan megoldás, aminek a segítségével még az ilyen mélyen rögzült tapasztalatokat is meg lehet változtatni, ezáltal a gyermek hite, önbizalma növekedik, képes lesz arra, hogy kifejlődjön benne a tehetség. Erre kifejezetten alkalmas az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája).
 
Mit tehet a szülő, hogyan segítse tehetséges gyermeke fejlődését?
Több visszajelzést kapott, hogy a gyermeke tehetséges a zenében, sportban, matematikában, vagy valami másban. Hogyan tovább? Keressen neki speciális iskolát, fogadjon magántanárt, járjon magánórákra a gyermek? Jól teszem-e, ha elkezdem tudatosan fejleszteni? Mennyi energiát célszerű befektetni a fejlesztésbe?
A gyermek legfőbb dolga, hogy gyermek legyen, és a gyermekkorából olyan, egy egész életet eghatározó élmények származzanak, mint amikor ő fontos volt, megkapta a figyelmet, a szeretetet. Csak ezután jöhet a fejlesztés.
Érdemes megbeszélni vele, hogy ő hogyan gondolkodik erről a képességéről.
Amikor élvezettel beszél, szívesen csinálja azt, amit szeret, akkor nincsen semmi baj. A kisgyermek ezt teheti játékosan is.
A verseny, a rohanó életforma, az idegesség még könnyen elveheti a lelkesedését!
Csak annyit várjunk el a gyermekünktől, amennyit ő is elbír. A kényszer, még ha a legjobb szándék is vezérli, nem hozhat jó eredményt.
Emellett különösen érdemes figyelni arra, hogy mint szülő mellette tudjunk állni, támogassuk tehetséges gyermekünket.
Mert a tehetség nem csak kincs, hanem feladat is a gyermek számára. Olyan feladat, ami komoly kihívások elé fogja állítani az életben. Ezért van szükség egy biztos pontra, a családra és a megfelelő támogatásra.
 

 
Ilyen az élet...gondolatok
 
hány óra
 
Mesék
 
Értékeld az oldalt
Kérlek szavazz!
Milyennek találod

Szuper
Nagyon tetszik
Elég jó
Elmegy
Nem tetszik
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!