A gyermek fejlődése 1-5 éves korig
Az alábbiakban a gyermekek fejlődéséről olvashatnak vázlatosan. A felosztás 2 éves korig három havi, majd féléves bontásban látható nagymozgás, finommanipuláció, beszéd,magatartás-szocializáció pontokban. Az adatok tájékoztató jellegűek. Ha gyermekénél ezen adatoktól legalább 3 pontban jelentős eltérést tapasztal, kérje ki szakember véleményét.
15 hónaposan
Nagyomozgás:
o Bizonytalanul, széles alapon jár, még sokszor esik;
o tárgyakra felmászik;
o egyedül feláll;
Finommanipuláció:
o firkálást utánoz megmutatás után;
o madzagot, apró tárgyakat hüvelyk-, mutatóujjal felvesz;
Beszéd:
o 2-6 felismerhető "szót" mond;
o felszabadultan csacsog;
o egyszerű utasításokat megért, teljesíti azokat;
Magatartás, szocializáció:
o kanalat megtartja, szájához viszi;
o játékból, vagy elutasításból dobálja a tárgyakat;
o fáradhatatlan, kívácsi;
o hangulatilag labilis.
18 hónaposan
Nagymozgás:
o alig szélesebb alapon, jól jár (HA GYERMEKE MÉG NEM JÁR, SÜRGŐSEN KERESSEN FEL SZAKEMBERT!);
o biztosan áll meg és indul el;
o járás közben tárgyakat is visz;
o felmászik a felnőttek székeibe, és leül;
o képes a játékait a padlóról felvenni, anélkül, hogy elesne;
Finommanipuláció:
o finom csipeszfogással vesz fel apró tárgyakat;
o preferált kezét használva spontán firkál;
o három kockából tornyot épít megmutatás után;
o szeret könyvet nézegetni, a képeket felismeri, rámutat;
Beszéd:
o játék közben csacsog; (HA GYERMEKE NEM MOND LEGALÁBB SZÓTAGOKAT, KERESSEN FEL SZAKEMBERT!)
o 6-20 felismerhető szót mond;
o ismétli a neki tetsző szavakat;
o szereti a mondókákat, próbálja ismételni;
o énekelni próbál;
Magatartás, szocializáció:
o két kézzel felemeli és megtartja a poharat;
o kilötyögtetés nélkül iszik;
o zokniját, sapkáját leveszi;
o a szobatisztaságra nevelés már sikeres lehet;
o a felnőttek cselekvéseit utánozza;
o kitartóan játszik egyedül, de még igényli a közös játékot is.
2 évesen
Nagymozgás:
o biztonságosan fut;
o könnyedén indul, és áll meg, kerül ki akadályokat;
o játékokat madzagjuknál fogva húz;
o bútorokra fel-le mászik;
o fel-le mászik a lépcsőn;
o utánlépéssel képes lépcsőn közlekedni kapaszkodva;
Finommanipulácó:
o édességet, apró tárgyakat könnyen kicsomagol;
o körkörösen firkál;
o 6 kockából tornyot épít;
o a kezesség már egészen kifejezett;
Beszéd:
o 50 vagy mégtöbb felismerhető szót tud;
o egyszerű mondatokat alkot 2-3 szóval;
o megnevezi magát;
o csatlakozik a mondókázáshoz, énekléshez;
o folyamatosan kérdezi a tárgyak nevét;
Magatartás, szocializáció:
o tisztán étkezik kanállal;
o önállóan iszik pohárból (felveszi, tisztán iszik, leteszi);
o általában napközben szobatiszta;
o sapkát, cipőt felveszi;
o szívesen játszik más gyerekek közelében, de még nem velük;
o hisztizik, ha valami nem sikerül, de könnyen elterelhető a figyelme.
2 és fél évesen
Nagymozgás:
o egyedül felmegy a lépcsőn, lefelé még kapaszkodik;
o páros lábbal ugrik;
o fél lábon megáll, akár lábujjhegyen is;
Finommanipuláció:
o az apró részleteket is felismeri a képeskönyvben;
o vizszintes vonalat és kört utánoz;
o saját magát felismeri a fényképeken, ha megmutatjuk;
Beszéd:
o 200 vagy még több szót ismer, de beszéde még infantilis jeleket mutat;
o tudja a teljes nevét;
o használja a névmásokat: én, engem, te téged;
o pár mondókát már mond;
o játék közben már érthetően beszél magában;
Magatartás, szocializáció:
o ügyesen eszik kanállal, akár villával;
o lázadozik;
o ha nem sikerül valami továbbra is hisztizik, de figyelme egyre kevésbé elterelhető;
o hosszan játszik egyedül;
o pár percet már játszik más gyerekekkel, de játékait még nem osztja meg másokkal.
3 évesen
Nagymozgás:
o váltott lábbal lépcsőzik felfelé, utánlépéssel lefelé;
o gyermekjátékokra ügyesen felmászik;
o háromkerekű biciklivel képes közlekedni;
o lábujjhegyen tud sétálni;
Finommanipuláció:
o tornyot épít 9 kockából, hidat modellelemekből;
o emberalakot rajzol fejjel, és egy másik testrésszel;
o 2-3 elemi színt ismer;
o ollóval nyír;
Beszéd:
o jól érthető szókincse van;
o többes számot, névmásokat használ;
o a nevét és nemét képes megmondani;
o beszélgetni lehet vele, múltbeli eseményekről is;
o folyamatosan kérdez;
o ha a beszéd nem indul be, megkésett beszédfejlődésről beszélünk, azonnali fejlesztés szükséges;
Magatartás, szocializáció:
o kezet mos, de törölközésnél még felügyeletet igényel;
o ágytiszta;
o kedves, gyengéd, bizalommal van a környezete iránt;
o megérti a játékok megosztásának lényegét;
o szeret segíteni a felnőttek tevékenységében.
4 évesen
Nagymozgás:
o váltott lábbal lépcsőzik fel és le;
o lábujjhegyen is tud futni;
o nyújtott térddel hajol;
o 3-5 másodpercig megáll egy lábon;
Finommanipuláció:
o három lépcsőt épít 6 kockából, megmutatás után;
o hüvelykujját minden ujjával képes összeérinteni (mindkét kezén);
o a 4 elemi színt pontosan választja ki;
o embert rajzol fejjel, törzzsel, végtagokkal, esetleg arcvonásokkal;
Beszéd:
o már csak néhány infantilis helyettesítést tartalmaz (selypesség, pöszeség);
o összefüggéseket keres a jelenlegi események és korábbi tapasztalatai között;
o tudja a lakcímét, esetleg életkorát;
Magatartás, szocializáció:
o kezet, fogat mos;
o általános magatartása meglehetősen akaratos;
o játszik más gyerekekkel, de felváltva tapasztalni agressziót és együttműködést a játék folyamán;
o felnőttekkel hasonló módon viselkedik (együttműködés-agresszió);
o megérti mit jelent "jónak" lenni.
5 évesen
Nagymozgás:
o könnyedén szalad lábujjhegyen;
o váltakozó lábbal szökdel;
o 8-10 másodpercig fél lábon áll;
Finommanipuláció:
o formákat (háromszög, négyzet, kör, stb.) másol;
o felismerhető embert rajzol fejjel, törzzsel, végtagokkal, arcvonásokkal - házat tetővel, ajtóval, ablakkal;
o megnevezi a 4 elemi színt és másik 10-12-t párosít, kiválaszt;
Beszéd:
o beszéde folyamatos és pontos (ha hangképzési problémái még fennálnak, keressenek fel logopédust);
o elvont szavak jelentése is nagyon érdekli;
o korát, születésnapját is tudja;
Magatartás, szocializáció:
o kést, villát használ;
o öltözik, vetkőzik egyedül;
o általános magatartása még érzékeny, de kontrollált és független;
o batátot választ magának;
o társaságban alkalmazkodik, megérti a szabály és a fair play szükségességét, szerepét;
o kisebb gyerekek irányában figyelmes.
|