Csodagyerek s tehetsg
"Gyakran a szli ambci komoly krokat okoz. A gyermek ignyeit semmi bevev teljestmnynyoms semmilyen gyermeknek, mg a csodagyereknek sem tesz jt. A szlknek esetleg fontosabb a csoda, mint a gyerek, s ezzel legalbb annyi krt okozhatnak, mint azzal, ha nem biztostanak megfelel krnyezetet a kiemelked adottsgokkal rendelkez gyermek fejldshez."- Gyarmati va rsbl vlogattam.
Vitathatatlanul, a csodagyerekek a tehetsg igazn mulatba ejt esetei. Olyan tudssal rendelkeznek, amelyet az emberek nagyobb rsze egsz letben nem r el.
A legismertebb csodagyerek Mozart, aki els szimfniit nyolcvesen komponlta, s vekkel azeltt mr Eurpa kirlyi hzaiban zongorzott. Szmos maradand zenemvet alkotott.
Christian Heinrich Heineken kevsb volt szerencss. Korabeli beszmolk szerint nhny rval szletse utn beszlt, 3 ves korban latint, francit, trtnelmet s fldrajzot tanult, s megjsolta sajt 4 ves kori hallt.
Nem kell azonban idben s trben nagyon messzire mennnk csodagyerekekrt. A Polgr csaldban nevelt hrom lny kzl a kt idsebbet "normlis csodagyereknek" tekintettk, mg a legfiatalabb, Judit, rendkvli teljestmnyeiben kt vvel elbbre jrt, mint brmely sakk csodagyerek.
A csodagyerekek megdbbentek ugyan, de nem alkot tehetsgek, nhny kivteles esettl eltekintve, mint pldul Mozart, aki azz ntte ki magt. Korai mveinek tanulmnyozsa sorn kiderlt azonban, hogy is csak ksbb alkotott zsenilisat.
Soha nem tudott gyerek, mg csodagyerek sem, alapveten jat ltrehozni az ismeretek magas szintjt ignyl terleteken, s a legtbb alkot tehetsg nem volt csodagyerek. A csodagyerekeknl nem az a csoda, amit tesznek, hanem az, amikor, vagyis messze a szoksos letkor eltt kpesek bizonyos teljestmnyekre.
A csodagyerekek majdnem kifejlett felntt aggyal rendelkeznek. Annyira megdbbent a fejldsk, amint egy nagyteljestmny genertorhoz hasonlan tltdnek fel, hogy nmelyek feltteleztk, a csodagyerekek valamilyen, a reinkarnci ltal kzvettett mr korbban kifejlesztett kpessgekkel brnak, vagy egyb misztikus ton rnek el kiemelked teljestmnyeket.
A krnyezet fontossga jelenik meg a csodagyerekekkel kapcsolatban is. Az "egybevgs" fogalma azt az egyszer felismerst takarja, hogy a parzs akkor tud lngra lobbanni, ha megfelel helyre esik. Egy szmtgp zseni pldul a 12. szzadban, vagy a zenei tehetsg egy csaldban, ahol tilos zenlni, olyan, mint szikra a sivatagban. Felttelezik, hogy a specilis kpessg csodagyerekek legtbbje meg se tud mutatkozni, mert nem tall gyjtst. A termszet rendszeresen kitermel ilyen "szikrkat", s mindig az aktulis kulturlis mez jelenti az evolcis hatst. A csodagyerekek s klnleges tehetsgek felbukkansa a krnyezet fogkonysgn mlik.
Tehetsgnevels
Hogyan segthetem el tehetsges gyermekem optimlis fejlesztst?
Tehetsges a gyermeke? Olyan kimagasl kpessgekkel rendelkezik az let valamely terletn, hogy kihvsok el lltja nt is, mint szlt? Szeretne segteni tehetsges gyermeknek, hogy kiaknzza a benne rejl lehetsgeket? Ebben szeretne segteni ez a cikk.
A gyermek tehetsgnevelse
Mi a tehetsg?
A tehetsg nem azonos a viszonylag knnyen azonosthat magas intelligencival. Inkbb valamifle gondolkodsi s viselkedsi md, amely alkalmas j utak, j megoldsok s j lehetsgek megtallsra.
Tehetsg fogalma
A tehetsg az rtelmi kpessg (az intelligencia), a kreativits (az eredetisg) s a feladat irnti elktelezettsg (szorgalom, kitarts) egybeesse. (Renzulli)
Marland szerint: Azok a gyerekek tehetsgesek ltalnosan vagy specifikusan, akik kiemelked kpessgeik rvn magas teljestmny elrsre kpesek a kvetkez terletek brmelyikn:
1. ltalnos intellektulis kpessg,
2. specifikus iskolai alkalmassg,
3. kreatv v. produktv gondolkods
4. vezeti kpessg,
5. zene s kpzmvszet,
6. pszichomotoros kpessg.
Hogyan vlik egy gyermek tehetsgess?
Mint szl knnyen vlunk elfogultt gyermeknk kpessgeit illeten. De ez valamilyen szinten termszetes is. Hiszen a szl a legjobbat szeretn a sajt gyermeknek.
Annak rdekben, hogy a tehetsges gyermekbl tehetsges, alkot felntt vljk, a szli elvrsokat rdemes optimlis mederben tartanunk. Hiszen az se j, ha tl kevs, s az sem, ha tl sok a kvetelmny, elvrs a gyermekkel szemben.
Ilyen esetekben is rdemes fejben tartani, hogy a gyermek tudjon gyermek maradni. Hiszen a gyermekkorbl szrmaz lmnyek erforrsknt szolglhatnak ksbbi lete sorn.
A szlk feladata, hogy gyermekk szmra lehetsgeket mutassanak, felkeltsk az rdekldsket, hogy majdan egy adott terleten a felntt vl ember ki tudjon teljesedni s megvalstsa nmagt.
A tehetsget, s annak kialakulst szmos kutat vizsglta. rdemes megtekinteni egyet, hogy kpet kapjunk, mennyire sok tnyez egymsra hatsa szksges a tehetsg kialakulshoz.
Tannenbaum tehetsgelmletben (1983) azt lltja, hogy a tehetsg akkor fejldik, ha t meghatrozott elem hat egymsra. A tehetsget grafikusan egy kpzeletbeli csillag t gnak metszete jelli. Az t elemet kvetkezkppen definiljk (Feldman, 1992):
· ltalnos kpessgek: ez a G-faktor megfelelje, az az ltalnos intelligenci, amit az IQ-tesztekkel mrnek.
· Specilis kpessgek: olyan specilis tehetsg, amivel a szemly rendelkezik s amirt krnyezete nagyrabecsli, mert az kivteles, specilis.
· Nem intellektulis tnyezk: ezek azok a szemlyes kpessgek, amelyek egy szemly karakterhez, egyni jellemvonsaihoz ktdnek nkp, motivci, feladat-orientci stb.
· Krnyezeti tnyezk: pl. a gyerek csaldja, iskolja, bartai.
· Szerencse: errl a faktorrl legtbbszr elfeledkeznk, pedig ugyanolyan jelents, mint a tbbi.
Sokszor a gyermek nem tud kiteljesedni, nem tud a tehetsge kifejldni, mert a krlmnyei, a helyzete, a krltte lv problmk nem engedik. Nem minden gyermek tud eljutni elit iskolkba, a gyermeket krlvev csald anyagi helyzete sem engedheti meg, hogy minden fejlesztst megkapjon, amire szksge lenne.
A helyzet nem egyszer. Klnsen akkor nem, ha a gyermek folyamatosan tallkozik olyan nzetekkel, ahol a tuds, a tehetsg nem rtk, vagy a klssgek jelentik a „vals” rtkeket.
A gyermeknevels, a tehetsgnevels azonban „hossztvfuts”, ahol be fog bizonyosodni, hogy a maradand rtkek a fontosak. A szeretet, a trds s a csald, hiszen ebbl tpllkozik az lelke is.
Milyen a tehetsges gyermekek bels vilga?
A tehetsges gyermek jellemzi A tehetsges gyermekek nem egyformk, nagyon vltozatosak, mgis akadnak kzs jellemzik:
· ingerekkel szemben nyitottak
· bizarr, szokatlan viselkedsk van
· szocilis viselkedsk, tleteik fggetlenek
· hatrozott „nkpk”, ers identits rzsk npszertlenn teheti ket
Mirt fontos ez a szlknek?
A fenti jellemzk miatt a tehetsges gyermekek srlkenyebbek, mint trsaik. Gondoljunk csak bele! Az ember alapvet tulajdonsga, hogy az tlagtl, megszokottl eltrt nehezebben fogadja el.
A tehetsges gyermek viszont valamiben biztosan eltr a trsaitl. A mssg, az ers akarat, j, szokatlan elkpzelsek knnyen perifrira szorthatnak egy tehetsges gyermeket.
Radsul a szlnek is komoly kihvs egy olyan gyermek, aki a sajt tjt jrja. Mit tegyen, hogyan segtsen neki?
A korltoz s tmogat hiedelmek szerepe a tehetsges gyermek nevelse sorn
Amikor a gyermek mg kicsi, nagyon kvncsi, szeretn felfedezni a vilgot, rengeteg krdse van. A tehetsg csri mr kicsi korban megnyilvnulnak. A szl szreveszi, hogy a gyermek valamilyen tevkenysgben (jtk, alkots, beszd, mozgs) meghaladja a kortrsai szintjt.
A gyermek szemlyisge ekkor mg nagyon kplkeny. A tapasztalatibl, a csald ltal nyjtott odafigyelsbl, szeretetbl, stb. kialakul, s tovbb fejldik a vilgkpe.
Ez hatrozza meg alapvet szemlyisgjegyeit. Flnk lesz, vagy kezdemnyez, nyitott vagy zrkzott, optimista vagy pesszimista.
A gyermek szemlyisgjegyei mgtt mindig ott vannak az t segt, vagy tmogat hiedelmek. „rtkes vagyok!”, „A vilg rdekes!”, „Bzom magamban!”
Minden egyes hiedelmet tbb esemny, tapasztalat tart fenn. A hiedelem (pozitv, vagy negatv) olyan, mint egy asztal (Bzom magamban!). Az asztal lbai pedig az ezt altmaszt egyes esemnyek. Pldul: „Anya megengedte, hogy felmsszak a nagy csszdra, s le mertem csszni!” „Egyedl tanultam meg biciklizni!” …
Az nkorltoz hiedelmek jelentsen htrltatjk a tehetsg kifejldst. Hiszen, ha valaki azt gondolja, hogy: „rtktelen vagyok!” vagy „A vilg veszlyes!” akkor nem mer megnyilvnulni, szorong, gtlsos lesz.
Szerencsre ma mr ltezik olyan megolds, aminek a segtsgvel mg az ilyen mlyen rgzlt tapasztalatokat is meg lehet vltoztatni, ezltal a gyermek hite, nbizalma nvekedik, kpes lesz arra, hogy kifejldjn benne a tehetsg. Erre kifejezetten alkalmas az EFT (rzelmi Felszabadts Technikja).
Mit tehet a szl, hogyan segtse tehetsges gyermeke fejldst?
Tbb visszajelzst kapott, hogy a gyermeke tehetsges a zenben, sportban, matematikban, vagy valami msban. Hogyan tovbb? Keressen neki specilis iskolt, fogadjon magntanrt, jrjon magnrkra a gyermek? Jl teszem-e, ha elkezdem tudatosan fejleszteni? Mennyi energit clszer befektetni a fejlesztsbe?
A gyermek legfbb dolga, hogy gyermek legyen, s a gyermekkorbl olyan, egy egsz letet eghatroz lmnyek szrmazzanak, mint amikor fontos volt, megkapta a figyelmet, a szeretetet. Csak ezutn jhet a fejleszts.
rdemes megbeszlni vele, hogy hogyan gondolkodik errl a kpessgrl.
Amikor lvezettel beszl, szvesen csinlja azt, amit szeret, akkor nincsen semmi baj. A kisgyermek ezt teheti jtkosan is.
A verseny, a rohan letforma, az idegessg mg knnyen elveheti a lelkesedst!
Csak annyit vrjunk el a gyermeknktl, amennyit is elbr. A knyszer, mg ha a legjobb szndk is vezrli, nem hozhat j eredmnyt.
Emellett klnsen rdemes figyelni arra, hogy mint szl mellette tudjunk llni, tmogassuk tehetsges gyermeknket.
Mert a tehetsg nem csak kincs, hanem feladat is a gyermek szmra. Olyan feladat, ami komoly kihvsok el fogja lltani az letben. Ezrt van szksg egy biztos pontra, a csaldra s a megfelel tmogatsra.
|