Iskolarett-e a gyermekem?
A beiskolzs a legtbb orszgban 5 s 7 ves kor kztt van. Az iskolarettsgnek van nhny olyan tipikus jele, melyek amellett szlnak, hogy a gyerekek lehetleg csak htves korban kezdjk el az iskolt.
- Az iskolskor gyerek testalkata megvltozik: karja s lba hosszabb, meg tudja rinteni bal keznek ujja hegyvel jobb flt s fordtva. Mellkasa s hasa kztt kirajzoldik a dereka, gyomra fltt a bordaszglet mr hegyesszg, hasa szinte lapos. Fejnek, trzsnek s vgtagjainak arnya a felntthez kzelt, melyet azonban csak a pubertskori nagy vltozsokkal r el.
- Az els maradand zpfog vagy metszfog megjelense jelzi, hogy a fogak zomnca- mely a test legkemnyebb anyaga- elkszlt, s a fogkpzds sszessgben is vghez kzeledik.
- Az iskols gyerek gondolkodsa: a felbred tudsvgy jelzi, hogy j erkllnak agondolkods rendelkezsre. Jellemz, hogy ebben a korban visszaszorul az utnzsi kedv, ami korbban annak kifejezdse volt, hogy a gyerek tlnyomrszt csak utnzs rvn volt kpes "felfogni" valamit.
- Szocilis rettsg: amikor egy gyermek kpes arra, hogy beilleszkedjen egy osztly nagy kzssgbe, szocilis tekintetben elrte az iskolarettsget. Ehhez hozztartozik, hogy msok s sajt rdekldst a tant segtsgvel sszhangba tudja hozni. Fontos az a kpessg is, hogy felszltsra "csupa fl" legyen, s kezt, lbt nyugodtan tudja tartani. Ilyenkor mr nem csupn az utnzs a gyermek tevkenysgeinek mozgatrugja, hanem az is, hogy figyel arra, amit a tant mond. gy a gyerek akarata egyre jobban irnythat a felntt szavai ltal. sztns, utnzshoz ktd aktivitsa egyre cskken. A szocilis rettsg ltalban ksbb alakul ki, mint az intellektulis, tbbnyire csak a msodik iskolav vgre alakul ki teljesen.
- gyessg s nyelvi kifejezkszsg: Az iskols gyermek tbbnyire mr kpes arra, hogy a trtneteket egsz mondatokban meslje el. Minden hangzt ki tud ejteni, s tud nekelni. Vlasztkosan ki tudja fejezni azt, amit mondani akar. Ami a testi gyessget illeti, legtbbjk egy kzzel fel tud dobni s el tud kapni egy labdt. Egyenslyozni, egy lbon balra, jobbra, elre, htra ugrlni, lbujjhegyen llni s jrni is tudnak. Ujjaik egyre gyesebbek lesznek: szalmacsillagot barkcsolnak, gyngyt fznek. Ugyancsak el tudjk vgezni a hztartsban az egyszerbb mindennapi teendket: megtertik az asztalt, mosogatnak s trlgetnek, sprnek s port trlnek. nllan levetkznek s felltznek, kisebb gombokat is ki- s begombolnak, megktik a cipfzjket. Ha a felsoroltak kzl a gyermek valamelyikre nem kpes, az mg nem jelenti azt, hogy nem iskolarett. Ha csak egy-egy terleten mutatkozik elmarads vagy fogyatkossg, az ne legyen akadlya annak, hogy a gyermeket lehetleg a tbbiekkel egyidsen iskolzzk be.
Haznkban trvny rja el hat ves korban az ltalnos iskolba val beiratkozs elfeltteleknt az iskolarettsgi vizsglatot. Ha a gyermek az orvosi vagy pszicholgusi vizsglaton els alkalommal nem bizonyult iskolarettnek, a szl ne srtdjn meg gyermeke helyett, mert egy vvel ksbb kerl ltalnos iskolba, jobb a szlnek is s jobb a gyermeknek is. Egy v alatt ugyanis nagyfok szellemi fejlds kvetkezik be, sorsdnten javthatja az idejben beiratkozott gyermek eredmnyt, s elnysen befolysolja egsz lett.
Iskolarettsgi teszt
Kozma Krisztina
Fejlesztpedaggus vn
A hat ves gyermekek szlei tavasz krnykn sszeszorult szvvel nznek egymsra s krdezik: Mi tvk legynk? Brni fogja az iskolt?A krds jogos s nem egyszer a vlasz.
Az iskolarettsg, amely az iskolai letre val alkalmassgot jelenti, 5-7 v kz tehet. Az albbi krdsek megvlaszolsval felmrheti gyermeke fizikai, pszicholgia s szocilis rettsgt. A teszt eredmnye azonban csak tjkoztat jelleg! Az iskolarettsg megtlsben kiemelt szerep jut az vnknek, akik veken keresztl, nap mint nap kvetik nyomon gyermekeink fejldst.
Ha hinyossgot tapasztalunk brmely terleten, megolds lehet az vodban mkd iskola-elkszt csoport, vagy a kis ltszm els osztly. A f cl azonban a problma megelzse. Egy jl felptett, tudatos vodai munkban (jtk, munka, rtelmi- kzssgi- testi nevels) mr kis csoportba lpstl kezdve elindul az iskolra val felkszts. Mindez lpsrl-lpsre, a mindennapok minden pillanatban.
1. Elri-e gyermekem a 120-130 cm-es magassgot s a 20-22kg-t? Mert br a sly- s magassghatr megsznt, a kisebb termet gyermek gyakran fradkonyabb trsainl.
2. Elindult-e a fogvlts? Ez a csontosods megindulst jelzi, s az l- s llkpessggel van szoros sszefggsben.
3. Tud-e gyermeknk cipt ktni? Ennek hinya a gyengbb kzgyessgre s tri tjkozdsra utalhat.
4. J-e gyermekem ceruzafogsa? Az ehhez szksges izmokat a csontosodsi folyamat kezdete el?tt, sok gyurmzssal lehet ersteni.
5. Mennyire sszerendezett gyermekem elemi mozgsa? A kszs, mszs, lbujjon– sarkon–talplen val jrs, a szkdels pontos kivitelezse knny rs- s olvasstanulshoz vezet.
6. J gyermekem egyenslyrzke? Ez a fejlett idegrendszerre utal, melynek hinya figyelem- s magatartszavart okoz. Gyakoroljuk a vonalon jrst, a „pincrkedst” tlcval.
7. Mennyire fejlett a vllv, a knyk zlet s a csuklzlet finommozgsa? Ez a szprs alapja, mely talicskzssal, fggeszkedssel, ksbb fzssel s ujjtornval fejleszthet.
8. Tudja-e szinkronban s egymstl fggetlenl irnytani vgtagjait? Ez az azonos majd ellenttes kz-lb emelssel, masrozssal, lb krz – kz tapsol gyakorlatokkal fejleszthet.
9. Meg tudja-e nevezni testrszeit? Mivel a legbiztosabb pont a sajt testnk, ezrt ha ez bizonytalan minden azz vlik.
10. Kialakult dominancikkal rendelkezik-e? A nem megfelel kzzel trtn rs pl. nehezti a tanulst s diszfunkcikhoz vezethet.
11. Koordinlt-e a szemmozgsa? Nehezt tnyez a sok tv s szmtgp hasznlat. Szemtorna lehet a fej elmozdulsa nlkl: szemmozgats jobbra, balra, le, fl, rzstosan.
12. El tudja-e klnteni a jobb s bal irnyokat, illetve helyesen hasznlja-e a nvutkat (latt, fltt, mgtt stb…) ?
Kpes-e adott mozdulatokat ill. alakokat trben (pl. pts) s skban (pl. rajz) leutnozni?
14. Kpes-e mozgssorozatok elvgzsre (pl. taps-lps-guggols, gyngyfzs) ill. rajzmintk kvetsre?
15. Kpes-e irny kvetsre? Itt is eleinte nagymozgsban, ksbb finommozgsban, papron.
16. Megfelel-e a szem-kz koordincija? Ezt pldul clba dobs sorn figyelhetjk meg.
17. Biztosan klnbzteti-e meg az alakot a httrtl? (Mi van a kpen htrbb, mi elrbb? Egymsra rajzolt trgyak elklntse.)
18. Felismeri-e az azonos alakokat, szneket, nagysgokat, mennyisgeket? (pl. klnbz szn s nagysg kockk vlogatsa.)
19. Az azonossgon tl felismeri-e a klnbzsgeket?
20. Klnbz hangokat meg tud-e klnbztetni egymstl? (pl. azonos hangzs szavakat: pl: kz-ksz, mind-mint)
21. Felismeri-e a rsz-egsz viszonyt? (pl. kis rszleteket megkeresni az egszen bell)
22. Megye-e a sztszeds s jra sszeraks gyakorlata?
23. Kpes-e az egyik rzkszerv-csatornn nyert informcit msik csatornra tfordtani? (pl. mest lerajzolni.)
24. Kpes-e magt rnyaltan kifejezni? Van-e trelme msokat meghallgatni? Tud-e krdezni? Ezeket a sok mesehallgats, verstanuls s beszlgets fejleszti.
25. Be tud-e fejezni nllan egy elkezdett trtnetet?
26. El tudja-e helyezni magt idben s trsadalmi krnyezetben? Ismeri-e az vszakokat, napszakokat, napok vltozst?
27. Tud-e szablyok szerint viselkedni a mindennapi letben s a jtkban egyarnt?
28. Tri-e a kudarcot?
29. Bizalommal fordul-e a felnttek fel? Elfogadja-e ket?
30. Jtszik-e a kzssgben?
'
|